Lilypie Pregnancy tickers

Lilypie Pregnancy tickers

onsdag 9 maj 2012

Tips mot bäckensmärta (foglossning) vid graviditet

Nu ska jag dela med mej av tipsen som jag fick av sjukgymnasten.


  • Stå med tyngden på båda fötterna, mitt under gålfoten. Sitt ner när du klär på dig på underkropen (strumpor, skor och byxor).
  • Gå med korta steg i ett lugnt tempo. Undvik ojämnt underlag
  • Ha på dig skor som sitter stadigt på foten (typ gympaskor). En sviktande sula är bra.
  • Ha en kudde i svanken när du sitter ner (speciellt när du sitter i bil eller på en biosalong)
  • Ha benen ihop när du reser dig och sätter dig ner. Använd armstöden på stolen om sådana finns.
  • Gör knipövningar dagligen
  • Vila på sidan med kuddar som stöd. När du ska vända dig om stöd dig på underarmarna och ha magen nedåt mot madrassen.
  • Undvik de rörelser som gör ont så gott det går. Variera din arbetsställning ofta.
  • Undvik trappor. Om du går i trappor gör det som ett litet barn (två fötter på samma trappsteg)
  • Sitt inte med benen i kors och sitt inte för långa stunder. Sitt inte i mjuka djupa möbler.
  • Undvik lyft och bära i onödan. Ryggsäck är bättre än axelremsväska.
Inte mycket man får göra alltså. Men det är bra tips. Det är även ett par övningar som man kan göra. Dessa är svåra att förklara i bloggen. Den som vill kan jättegärna få en kopia av mig. Antingen via mail eller via post. Hojta till i såna fall =).

Bäckenbältet är från Gula Rehab. Detta är både elastiskt och stumt. Detta ger det bästa stödet.
Jag köpte mitt för 320kr. Känns helt klart värt det!
När man sätter på det ska man stå med lätt böjda knän. Så ska man "jucka" framåt. De kallar det för att man drar svansen mellan bena..men det är ett juck i stort sett.
När man tryckt fram bäckenet så spänner man på bältet.
Underbart!!

Hoppas det var till lite hjälp iallafall.

Kram

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Om du vill maila övningar så är min mailadress:
      lillasyster76(snabela)hotmail.com
      Men bara om du har tid och ork! :-)

      Radera
    2. Absolut!! Ska försöka hinna fixa det i helgen.Måste få igång skannern ordentligt ;)
      Tror att övningarna är det som faktiskt hjälper mest.
      Kram

      Radera
  2. Tack för listan. :)
    Har börjat få mer ont. Blä! :-/
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen orsak alls. Usch då, Var rädd om dig.
      Kram

      Radera
  3. Hej hej. Har läst din blogg ett tag å känner igen dina symtom aaaj aj säger jag bara... Vore jätte snällt om du ville maila övningarna till mig?? Tack på förhand :)

    Vicky
    vicky_4444@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heej, vad kul att du läser min blogg men vad trist att du har samma symtom som jag.
      Uppförsbackar vekar vara min allra störa fiende just nu. Kan de inte sätta in rulltrappr där backarna är?

      Absolut! Jag ska försöka skanna övningarna nu ikväll. Hade egentligen som mål att göra det förra helgen. Tiden går för snabbt..

      Radera